Minimum raz w miesiącu dzielimy się wiedzą i selekcjonujemy najważniejsze artykuły.
Reklama
IATF 16949 dla branży motoryzacyjnej
IATF 16949 jest międzynarodowym standardem motoryzacyjnym, zwiększającym szanse dostawców na pozyskanie kontraktów na zaopatrzenie na całym świecie. Przemysł motoryzacyjny wraz z postępem technologicznym, świadomością konsumencką wymaga od koncernów samochodowych i ich dostawców wdrożenia i stosowania systemów zarządzania jakością. Obecnie jednym z wiodących standardów, mającym zastosowanie w zarządzaniu jakością przez przedsiębiorstwa sektora motoryzacyjnego jest specyfikacja techniczna ISO/TS 16949.
Podstawowe wymagania ISO/TS 16949
ISO/TS 16949 to zbiór wytycznych charakterystycznych dla branży motoryzacyjnej w powiązaniu z normą jakościową ISO 9001 jest podstawą systemu zarządzania jakością niemal każdego przedsiębiorstwa branży motoryzacyjnej. Datą ostateczną, do której firmy muszą być certyfikowane zgodnie z nowym wydaniem normy ISO TS 16949 jest 14.09.2018. Data ta wynika z trzyletniego okresu przejściowego od momentu wydania najnowszej normy ISO 9001:2015.
Wymagana dokumentacja przez specyfikację techniczną, wraz z podziałem na dokumenty niezbędne, których brak uniemożliwia prawidłowe wdrożenie i funkcjonowanie systemu zarządzania jakością organizacji oraz dokumenty pomocnicze ułatwiające pracę wewnątrz zakładu. Do wdrożenia ISO/TS 16949 można zastosować zbiór metod i narzędzi jakościowych (MSA, FMEA, SPC oraz G8D) określonych i wymaganych przez ISO/TS 16949, które prawidłowo zastosowane wewnątrz organizacji gwarantuje produkcję wyrobu zgodnego z wcześniej ustalonymi standardami jakościowymi danego koncernu samochodowego oraz założeniami systemu zarządzania jakością.
Norma IATF 16949 została opracowana przez branżową, Międzynarodową Grupę Zadaniową Motoryzacji (IATF), w celu poprawy zarówno jakości w ramach łańcucha dostaw, jak i samego procesu certyfikacji. Grupa ta zrzesza dziewięciu międzynarodowych producentów samochodów: BMW, Chrysler, Daimler, Fiat, Ford Motor, General Motors, PSA Peugeot Citroen, Renault i Volkswagen. Dla wszystkich producentów zrzeszonych w IATF certyfikacja na zgodność z tą specyfikacją jest wymagana od wszystkich dostawców. Ponadto dostawcy ci zostali zobligowani przez jedno z wymagań ISO/TS do postawienia takich wymagań swoim dostawcom, i w rezultacie certyfikacja jest wymagana w całym łańcuchu dostaw, od producenta materiałów (stal, tworzywa sztuczne, farby) do firm montujących duże podzespoły np. kokpit.
Zmiany w ISO/TS 16949
Załącznik A standardu IATF 16949:2016 stanowi plan kontroli, który obejmuje:
A.1 fazy planu kontroli,
A2. elementy planu kontroli.
Fazy planu kontroli (jeśli ma to zastosowanie) obejmuje trzy fazy:
Fazę prototypu
Fazę produkcji prze seryjnej
Fazę produkcji seryjnej.
Elementy planu kontroli:
Dane ogólne
Nadzór nad wyrobem
Nadzorowanie procesu
Metody
Plan reagowania.
Potrzebujesz porady?
Chętnie odpowiemy na Państwa pytania. Kliknij przycisk, aby rozpocząć czat on-line
Standard IATF 16949:2016 – załącznik B:
Pokazuje wzajemne powiązanie pomiędzy organizacjami AIAG oraz VDA – QMC dotyczące wymagań z zakresu podręczników jakości (narzędzi – core tools), wymagań VDA oraz procesów specjalnych CQI (continuous quality improvement) oraz wskazuje obecność normy ISO 45001:2018 (Bezpieczeństwo i Higiena Pracy).
Pomoc w spełnieniu wymagań
Realizujemy szereg usług doradczych, audytowych i szkoleniowych wspierających działania organizacji, które wychodzą naprzeciw obowiązkowi wywiązania się z regulacji prawnych jak i wymagań stosowanych standardów lub norm. Zapraszamy do kontaktu.
Ta strona korzysta z plików cookie. Używając tej strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki. Możesz dowiedzieć się więcej w jakim celu są używane oraz o zmianie ustawień przeglądarki. Kliknij tutaj »